Architect aan het woord

Het unieke gevoel van

in een kerk wonen

“Het gevoel dat je in een kerk woont is belangrijk. De entree van de woningen is een gang met een 20 meter hoog atrium!” is het antwoord van Ellen de Graaf, architect, op de vraag wat zij ziet als een karakteristiek van de woningen. De transformatie van de kerk is uitgevoerd in samenwerking met architectenbureau Studioschaeffer. Ruim 20 jaar geleden door Jeroen, Bas en Maarten opgericht als studentenstudio.

Zij waren toen al gefascineerd door transformatieprojecten en woningbouw. Ze geloven nog steeds in een vaste relatie tussen openbare ruimte en gebouw. Als een gebouw transformeert, dan verandert de ruimte eromheen mee.

Bij Studioschaeffer werken 40 creatievelingen, waaronder architect Ellen de Graaf. Een uitspraak van haar tijdens een interview:

“De kerk is uit de periode van de Haagse School: sober met veel licht. De nieuwe aanbouw is juist contrasterend. Voor wat betreft de kerk lag er een uitdaging; hoe om te gaan met ventilatie en daglicht. De welstandcommissie wilde zo min mogelijk gaten in de gevels. De aanbouw moest er niet ‘aangeplakt’ worden maar juist een contrast vormen. De kerk is in zijn vorm en positie behouden en voorzien van een nieuwe bestemming. Al met al was het een uitdagend project. Ik zou er zelf wel in willen wonen.”

De Valkenboskerk is een uitzonderlijk transformatieproject. Het team van 070 Vastgoed en architectenbureau Studioschaeffer is er zeer trots op en kijkt er naar uit dat de kerk in de nabije toekomst bewoond wordt.

Energielabel A, A+ en A++

Het plan van 070 Vastgoed, waarbij de buitenkant van de voormalig gereformeerde kerk uit 1929 grotendeels behouden blijft, is met open armen ontvangen. In de markante Valkenboskerk worden 36 ‘state of the art’ duurzame woningen gerealiseerd. Hier vind je alle woonluxe van nu in de klassieke schil van toen met een nieuwe touch.

De kracht van het ontwerp ligt in de perfecte balans tussen het behoud van het kerkgebouw als geheel en de kwaliteit van de individuele woningen in het bijzonder. Glas in lood wordt aan de binnenzijde behouden. Ook het geschilderde houten plafond wordt eer aan gedaan met de plafonds onder de galerijen. De entree van de woningen bestaat uit een gang met een enorm atrium van 20 meter hoogte. Je kijkt je ogen uit!

De hoogwaardige afwerking staat garant voor jarenlang zorgeloos genieten. Hier woon je straks in een gas-loos en energiezuinig gebouw. Goed geïsoleerd, voorzien van dubbele beglazing én voorzien van de nieuwste technieken op gebied van duurzaamheid. Zo worden de woningen aangesloten op het netwerk van de stadsverwarming. Daken, gevels en beglazing zijn uitstekend geïsoleerd en de eigen WTW-ventilatie realiseert het gehele jaar door een comfortabel woonklimaat.

De badkamer is standaard voorzien van een moderne wastafel met mengkraan, een inloopdouche uitgevoerd met een zogenaamd roestvrijstalen draingoot en thermostaatkraan, en een toilet. Ervaring leert dat de stijl van de keuken heel persoonlijk is. Dit is precies de reden dat de woningen worden opgeleverd zonder keuken. In samenspraak met de koper worden de voorbereidingen getroffen. Je kiest zelf waar jij je keuken koopt. De aannemer zelf biedt ook een mooi assortiment keukens waaruit je een keus kunt maken. Optioneel kan deze direct bij oplevering geplaatst en aangesloten worden.

Bekijk de dwarsdoorsneden

Bekijk onze dwarsdoorsneden van verschillende woningtypen. Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Tussen­woning met vide

Loft

Hoek­woning met vide

Prognose planning

2020 - 2023

Planvorming transformatie

november 2022

Verkoop gestart - online inschrijven

1e kwartaal 2023

Eerste woningen gereserveerd

zomer 2023

Persoonlijk advies bij de makelaars

4e Kwartaal 2024

Prognose oplevering eerste woningen

Verdiepingen overzicht

In totaal is de kerk ingedeeld met vier woonlagen en de toren. Na het openen van de kerkdeuren stap je de entree naar de woningen binnen. Een gang met een 20 meter hoog atrium. De hoofdentree is: Loosduinsekade 359. Een tweede ingang is aan Zuiderparklaan nummer 2.

Van beneden naar boven vind je de volgende woningen:
• Parterre woningen met tuin (1-laags)
• Hoek woningen met vide (2-laags)
• Tussenwoningen met vide (2-laags)
• Torenwoning beneden (4-laags)

• Maisonettes in pastorie (2-laags)
• Maisonettes in nieuwbouw (split-level)
• Lofts (2-laags)
• Torenwoning boven (4-laags)2